Kā mākslīgais intelekts ietekmē tradicionālās valodu mācības klasē?

Kā mākslīgais intelekts ietekmē tradicionālās valodu mācības klasē

Valodu mācības vienmēr bijis izzinošs un aizraujošs process, bet mākslīgā intelekta klātbūtne to padarījusi vēl aizraujošāku gan tiem, kas mācās, gan tiem, kas māca. Pēdējā laikā radies ne viens vien jautājums, vai mākslīgais intelekts ir ietekmējis tradicionālos svešvalodu mācīšanās un mācīšanas veidus. Vai šīs izmaiņas ir pozitīvas vai negatīvas? Atbilde ir vienkārša — protams, mākslīgais intelekts ir ietekmējis arī valodu mācību jomu! Šeit centīsimies sniegt profesionālu viedokli par mākslīgā intelekta priekšrocībām Mācību centra Skrivanek valodu pasniedzēju ieskatā, un kādus trūkumus mēs šobrīd saredzam.

Ja pašreiz apgūstat jaunu svešvalodu vai pilnveidojat jau zināmas svešvalodas prasmes, mākslīgā intelekta rīki šo procesu var lieliski papildināt ar individuāli pielāgotiem risinājumiem līdztekus esošajām mācībām. Aptaujājot savus pasniedzējus un studentus, kuri valodu mācībās izmanto dažādus rīkus un lietotnes, Skrivanek veicis apkopojumu par efektīvākajiem rīkiem. Sarunu praksei un runas prasmju attīstībai ir pieejami dažādi mākslīgā intelekta rīki un tērzēšanas boti, piemēram LangAITalkviseTutor LilyLanguage Buddy, kurus jūs varat izmantot kā virtuālu privātskolotāju, kas pieejams jums ērtā laikā un vietā — tas sniegs atbildes uz jautājumiem, spēs sarunāties ar jums, labos kļūdas un sniegs tūlītēju atgriezenisko saiti par to, kādas jomas būtu jāuzlabo. Ja esat iesācējs valodas apguvē, ieteicams izmantot lietotnes, kur iespējams iestatīt jūsu dzimto valodu, lai izprastu kļūdu skaidrojumus, jo tie mēdz būt diezgan detalizēti. Vārdu krājuma apguvei un paplašināšanai Skrivanek studentu vidū iecienītas lietotnes DuoLingo un FunEasyLearn, kurās iestrādātas dažādas metodes un vizualizācijas vārdu krājuma apguvei dažādās valodās. Angļu valodas gramatikas patstāvīgai apguvei Skrivanek iesaka lejupielādēt The British Council (Lielbritānijas Padomes) LearnEnglish Grammar lietotni, kas pieejama visiem līmeņiem un kurā atrodami kodolīgi gramatikas likumu skaidrojumi un dažāda veida izpratnes vingrinājumi gramatikas formu praksei. Protams, arī šajā lietotnē ir iespējams pārbaudīt savas atbildes un saņemt kļūdu labojumus. Vēl populāra lietotne ir Grammarly, kas lieti noder tiem, kuri paši ikdienā raksta tekstus un vēlas pārliecināties par valodas pareizību, vārdu pareizrakstību un stila atbilstību, piemēram, ja jāuzraksta e-pasts.

Tomēr Skrivanek Baltic valodas pasniedzēji savā pieredzē ir pamanījuši kādu traucējošu niansi, jo studenti mums bieži uzdod āķīgus jautājumus par un ap mākslīgā intelekta risinājumiem. Proti, ja mākslīgais intelekts tiek lietots patstāvīgi bez pieredzējuša pasniedzēja konsultācijas, studentam ir sarežģīti orientēties valodas metodikā un terminoloģijā — ja nav zināma specifiska valodas terminoloģija, tad kā jūs formulēsit uzdevumu, ko nosūtīt mākslīgā intelekta rīkam, un jūsu vingrinājumu raksturs var gadīties nejaušs, ļoti vispārīgs un standartizēts. Piemēram, ja rīkam tiek dots uzdevums izveidot gramatikas vingrinājumu, tas radīs standarta uzdevumu par izplatītākajām darbības vārda laika formām, kuras jūs jau pārzināt. Bet gramatika nav tikai darbības vārdi! Līdzīgi būs ar leksiku, stilistiku vai sarunu tematiem — ja netiks lietoti pareizie vārdi, kā “runāt” ar mākslīgo intelektu, tas ģenerēs kaut ko vispārīgu. Tāpēc zinošs un kompetents pasniedzējs ir neaizstājams, jo spēs konsultēt, kā prasmīgi apieties ar mākslīgo intelektu mācībās, lai efektīvi apgūtu valodu.

Vēl viena nianse, ko atzīmē arī BBC, ir mākslīgā intelekta šķietamā pašapziņa! Arī izstrādātāji vienmēr atgādina, ka rīks var sniegt kļūdainus vai neprecīzus datus. Un tomēr fakti var tikt pasniegti ļoti pārliecinoši, jo saturs zibenīgi virknējas jūsu acu priekšā. Tādējādi, ja apgūstamā valoda nav patstāvīga valodas lietotāja līmenī, students diezgan viegli var neapšaubot pieņemt visu informāciju, ko sniedz mākslīgais intelekts. Šajā gadījumā atkal ir nepieciešams kompetents pasniedzējs, kas ar savām zināšanām palīdzēs izvērtēt mākslīgā intelekta radītā satura uzticamību un konsultēt par aktivitātēm, kas piemērotas attiecīgajam līmenim. Mākslīgā intelekta rīki, kas tiek integrēti esošajās valodu mācībās kopā ar profesionālu valodas pasniedzēju darbu ir lielisks papildinājums, lai panāktu vislabāko rezultātu svešvalodu apguvē.

Arī svešvalodu pasniedzēji saredz un novērtē mākslīgā intelekta priekšrocības. Pasniedzēji arvien biežāk diskutē, kā vairāk un labāk izmantot mākslīgo intelektu, lai ar tā palīdzību ģenerētu jaunas idejas, ar kurām papildināt mācību saturu un dažādot praktiskās aktivitātes klasē.

Mācību centrs Skrivanek augstu vērtē mākslīgā intelekta iespējas valodu mācībās. Ar nosacījumu, ka dabiskais intelekts jeb profesionālis izvērtē un kontrolē mākslīgā intelekta izmantošanu praksē, jo vismaz šobrīd mākslīgais intelekts vēl neaizstāj cilvēka, speciālista spriestspēju un lēmuma pieņemšanas prasmes, bet ir lielisks līdzeklis, kas palīdz ar idejām par satura un formu daudzveidību. Arī veidojot šo rakstu, tika izvērtētas mākslīgā intelekta ģenerētās idejas un viedokļi, bet saturs radīts, pirmkārt, balstoties uz autora novērojumiem profesionālajā valodu pasniegšanas praksē un veicot izpēti par citu speciālistu viedokli diskusijās un publikācijās.

Radoši un analītiski izmantojot mākslīgā intelekta iespējas, arī Skrivanek Baltic spēj piedāvāt saviem klientiem augstākas kvalitātes valodu mācības. Ieskatieties valodu kursu grafikā, izvēlies sev piemērotāko valodu kursu un sāc mācīties!

Sagatavoja Mācību centra Skrivanek metodoloģe T. Pafrāte